Er du blandt de heldige, der har en have? Det er fantastisk at have et grønt areal, man kan sætte sit helt eget præg på. Et sted, man kan slappe af og lade op i. Hvor man kan danne ramme om hyggelige stunder med familien, og som kan være kulisse til de store fejringer såsom bryllup, dåb og fødselsdage. En have kan tjene mange funktioner, og én af dem er til træning. Vil du gerne have mulighed for at brænde lidt kalorier af, få pulsen op og komme i form i haven, så læs endelig med her. Vi har samlet et par gode råd til, hvordan man kan træne i haven, og hvordan man kan udnytte sin have til at komme i fysisk form.

Plads til spil

Som udgangspunkt gælder det, at jo mere plads, man har i haven, desto mere kan man folde sig ud. Dette første tip er hovedsagligt henvendt til dem med lidt større haver, idet det kræver et stykke mere eller mindre plant græsareal. Vi taler selvfølgelig om muligheden for at spille fodbold, volley, badminton, eller hvad man nu foretrækker i sin have. Der er intet bedre end at kunne udnytte det at være mange samlet til familiekomsammen, hvor man samler folk til et spil et-eller-andet i haven. Jo mere kreativ, man er, desto mere kan man også gøre med den plads, man har i haven. Har man ikke nødvendigvis plads til fodboldmål eller badmintonnet, må man bruge det, man har. Brug eksempelvis to buske som mål eller en lav hæk som net. Eller spil helt uden mål eller net – det er heldigvis ikke Champions League, som skal afgøres i din baghave, så lidt fleksible rammer og regler er der garanteret plads til.

 

Udnyt pladsen

Som nævnt før kommer dine muligheder for at træne i haven meget an på din haves udformning og størrelse. Det siger sig selv. Er din have groet vildt og fyldt med krat og træstubbe, så forsøg at udnytte det. Lav en forhindringsbane eller brug stubbene som træningsbænk. Er der store sten eller stammer, du kan flytte rundt med, så gør det. Det får i høj grad også pulsen i vejret.

Er din have mere studset og pæn, og har du eventuelt et stykke overdækket terrasse, er der også rig mulighed for at udnytte dette rum til træning. Er du nogenlunde sikker på, at dit overdækkede område holder tørt, kan du investere i et løbebånd. På den måde får du den friske luft uafhængig af årstiden eller tiden på døgnet.

 

Gør det selv

Som haveejer slipper du formodentlig ikke for at klippe hæk, slå græs eller fjerne ukrudt. Og du er sikkert heller ikke blevet skånet for de ømme muskler dagen efter – det er nemlig hårdt arbejde, og det kan du lige så godt udnytte. Klip hækken med en ganske almindelig hæksaks og drop alle elektriske redskaber. Det giver dig ekstra træning og flere armmuskler. Drop den avancerede græsslåmaskine og gå med den hånddrevne – også selvom din græsplane er stor. Det er virkelig god træning, og man skal bestemt ikke undervurdere en god havedag som motionsform.

anlægsgartner tilbud