Reklamation: Indhold kan være sponsoreret i denne artikel

Når du er meget i haven, er det vigtigt, at du er påpasselig, så du ikke får slidgigt på grund af arbejdet. Heldigvis er der meget, du kan gøre for at forebygge sygdommen. Det er for eksempel at plante masser af grøntsager i haven, så du kan spise sundt, og at gå med fornuftige sko i haven.

Havearbejde er hårdt for kroppen, og det er derfor vigtigt, at du passer godt på dig selv. Dermed undgår du at få skader eller problemer på grund af dit havearbejde. En af de lidelser, der rammer rigtig mange, er slidgigt. Den opstår fordi kroppen begynder at nedbryde brusk og væv, og du kan derfor have meget stærke smerter på grund af det.

Der er desværre ingen kur mod det. Du kan tage glucosamin, der hjælper med leddenes bevægelighed og lindrer smerterne, men dine led kommer aldrig til at blive som før. Derfor handler det i høj grad om, at du sørger for at forebygge sygdommen.

Dyrk motion

Motion er med til at styrke dine led, og det er derfor vigtigt, at du sørger for at dyrke motion regelmæssigt. Motionen kan nemlig være med til at holde slidgigten væk. Havearbejde er selvfølgelig en form for motion, men det er stadig rigtig godt for dig, at du sørger for at dyrke andre former for motion som løb, gang, svømning og lignende.

Spis sundt

En sund og varieret kost er med til at gøre, at du får alle de næringsstoffer, som du har brug for. Når kroppen har, hvad den skal bruge, er din risiko for at blive syg mindre. Med en stor og varieret køkkenhave, hvor du har adgang til friske grøntsager hele året, bliver det langt nemmere for dig at spise sundt og varieret.

For at være sikker på, at du får alle de næringsstoffer, som du har brug for, kan du også vælge at tage kosttilskud. Dermed kan du føle dig helt sikker på, at du give din krop det, som den behøver. Det bør dog selvfølgelig aldrig gå forud for en varieret kost.

Hold dig slank

For at forebygge slidgigt er det også vigtigt, at du sørger for at holde den slanke linje. Når du dyrker regelmæssig motion og spiser sundt og varieret, burde det heldigvis næsten give sig selv.

Grunden til, at du bør være meget opmærksom på at holde dig slank, er, at det belaster dine led i benene og fødderne, når du er overvægtig. Det kan derfor gøre din slidgigt værre eller være med til at forårsage, at du får slidgigt.

Gå med ordentlige sko

Når du skal forebygge slidgigt i fødderne, er det vigtigt, at du sørger for at gå i nogle ordentlige, stødabsorberende sko. De mindsker din risiko for at få problemer med fødderne senere hen.

Det er både, når du er i haven og andre steder, at du bør sørge for at gå i nogle ordentlige sko. Din fødder har du jo med dig rundt hele tiden – ikke kun når du er på havearbejde.

 

anlægsgartner tilbud